Arch Linux - De beste Linux-distributie sinds jaren

Door beta990 op donderdag 24 januari 2013 18:15 - Reacties (20)
Categorie: Arch Linux, Views: 3.561

Inleiding
De gekozen titel is natuurlijk meer op enthousiasme van mezelf gekozen, dan dat dit (misschien) voor iemand anders zou gelden. Maar dat even terzijde..
In de afgelopen jaren heb ik veel kennis mogen opdoen met de verschillende Linux-distributies die er op dit moment zijn. En dat zijn er nogal wat.. heeft u een momentje? Persoonlijk denk ik dat de meeste gestart zijn met op een Debian gebaseerde distributie. Ubuntu spant hier natuurlijk de kroon. Zij zijn de eerste, tenminste uit mijn eigen ervaring, die begonnen zijn met het aanspreken van een groter publiek. Namelijk het publiek dat geen enkele andere ervaring had met een ander besturingssysteem dan Windows.

http://i1273.photobucket.com/albums/y415/francoism12/logo-ubuntu_zps16ee7924.png

De eerste stappen binnen Linux
Uit nieuwsgierigheid ben ik begonnen met Ubuntu te installeren op een oudere computer. Van VM's had ik in die tijd nog nooit gehoord. Ook algemene begrippen als GRUB (bootloader), GNOME (desktop-omgeving) en Compiz (window-manager) waren me toen niet zo bekend. Persoonlijk denk ik dat dit kwam omdat ik in die tijd meer als 'een consument' dacht. Ik wilde gewoon iets wat werkte, het moest doen wat ik wilde en het moest (ongeveer) hetzelfde werken als ik al jaren op Windows gewend was. Na wat maanden stoeien met Ubuntu, begon ik steeds meer interesse te hebben in de omgeving omzetten naar mijn eigen hand. Ik wilde bijvoorbeeld af van de donkere (voornamelijk paarse) kleuren op balken en vensters. Op diverse sites vond ik dan al snel mooier thema's, veel die ook leken op Windows Vista (die toen pas net in de markt was gezet). Om deze thema's (iconen, gtk/metacity-thema's, etc.) aan te passen, moest je al snel duiken in de bijgeleverde Terminal. Iets waar ik vooral in het begin veel moeite mee had. Ik wilde immers gewoon (zoals ik gewend was) bestanden kunnen slepen van de een naar de andere map zonder dat ik eerst 'sudo cp ..' ervoor moest typen. Ook het installeren van pakketen d.m.v. een pakket-manager was mij vreemd. Ik was immers gewoon gewend voor het gewenste programma een Setup.exe te runnen. Na een tijdje werken met de Terminal, voelde ik me al sneller thuis in Linux. Dit is nog niet eens zo slecht dacht ik.. Ik zie immers nu wat er gebeurt als ik 'sudo apt-get install ..' uitvoer: hoe snel wordt het pakket gedownload, hoe groot is het, hoe veel procent nog voordat 'ie geÔnstalleerd is, etc. Een ware wereld ging voor me open. Ik had eindelijk de controle in handen (tenminste dat denk je..) over mijn eigen systeem. Als ik een pakket niet gebruik, dan verwijder ik het zelf. Een veel recentere versie installeren van een pakket/kernel d.m.v. PPA's. De pakket-manager die alles (inclusief libs) voor je up-to-date houdt, in een woord geweldig!.. Voor even dan.. Opeens wilde ik overal de controle over hebben: welke omgeving, kernel, bootloader, video-drivers, etc. Na een tip van een Bumblebee-developer ben ik eens gaan stoeien met Arch Linux. Een OS waar ik voorlopig niet snel meer weg van zou willen gaan! :)

http://i1273.photobucket.com/albums/y415/francoism12/logo-arch_zps66783c44.png

Arch Linux
Hoewel Arch Linux als bleeding-edge OS wordt gepresenteerd, valt dit in de praktijk reuze mee. Ook dat je veel zelf zou moeten compileren is onjuist. De package-manager (pacman) haalt zijn pakketten namelijk uit de volgende repositories:
Core - Hier bevinden zich alleen de basis-pakketten die nodig zijn om Arch Linux te kunnen installeren, denk hierbij aan het maken van partities (fdisk, gdisk, etc.), find, grep, nano, vi-utilities, etc.
Extra - Hier bevinden zich al wat grotere pakketten, zoals bootloaders (GRUB, rEFInd, etc.), desktop-omgevingen (KDE, GNOME, XFCE, etc.), LibreOffice, GIMP, etc.
Community - Dit zijn pakketten die worden onderhouden door betrouwbare leden van de Arch Linux community. Volgens de officiŽle Wiki zijn dit pakketten die door gebruikers veel werden gevraagd, maar niet door de developers onderhouden kunnen/konden worden.

Daarnaast zijn van er nog andere repo's beschikbaar:
Multilib - 32-bit pakketten die (eventueel) nodig zouden zijn op een 64-bit installatie. (Skype, maar ook codecs voor Flash, vallen voornamelijk onder deze repository)

Verder zijn van de Core, Extra en Community nog testing varianten beschikbaar. Deze raad ik persoonlijk af, tenzij je echt bleeding-edge wilt gaan. Hier vind je bijvoorbeeld de nieuwste builds van GNOME, KDE, de Linux-kernel, etc.

http://i1273.photobucket.com/albums/y415/francoism12/aur_zps59e1bfd6-1_zps35815e53.jpg

AUR
Een mooie toevoeging van Arch Linux is het gebruik van de AUR-repository. Deze repository bevat door gebruikers gemaakte en onderhouden pakketten. Deze repository is (geheel) op eigen risico te gebruiken. De pakket-manager (pacman) biedt dan standaard ook niet de mogelijk om deze repository te gebruiken. In plaats daarvan moet er een aparte pacman-wrapper gebruikt worden: Yaourt. Yaourt is dus eigenlijk een uitbreiding om pacman heen. Zoals gezegd is het met Yaourt dus mogelijk om pakketten die zich bevinden in de AUR-repository te installeren, maar tevens biedt Yaourt ook de mogelijkheid om op pakketten te stemmen. Hoe hoger op een pakket gestemd wordt, hoe meer kans dat deze maakt om (met eventueel de developer) naar de Community-repository te verhuizen. Yaourt is niet (perse) nodig voor de installatie van Arch Linux. Vandaar dat deze dus apart kan worden toegevoegd na de installatie. Verder wil ik benadrukken dat ik hier alleen spreek over Yaourt. Maar zoals vrijwel elk programma, zijn er voor Yaourt ook alternatieven. Maar over het algemeen is Yaourt de meest gebruikte uitbreiding op pacman.

Sleutelen en nog meer sleutelen
Om helemaal weer terug te komen op de intro van deze post: Arch Linux is dus een Linux-distributie die de gebruiker de mogelijkheid geeft zelf zijn OS in te richten. Dat maakt het in een keer ook een stuk moeilijker.. je moet immers zelf een bootloader, desktop-omgeving, enz. kiezen. In het begin is dit even zoeken, maar de Wiki's geven zo'n uitgebreide informatie dat je haast niet verkeerd kan kiezen. En wat nu als je de verkeerde keuze maakt, bijvoorbeeld in de bootloader? Of dat je overschakelt naar UEFI? (waardoor een UEFI-bootloader nodig is) Eenvoudig, je installeert gewoon de gewenste bootloader. Je mag ook pakketten lekker combineren, en klaagt 'ie dan toch over een bepaalde depency die niet mag worden verwijderd, dan voer je gewoon: sudo pacman -Rdd *pakket-naam* uit, en het pakket wordt 'zonder' veel moeite verwijderd.

http://i1273.photobucket.com/albums/y415/francoism12/pacman_zpse7e177bc-1_zps98ef7ebd.jpg

Geschikt voor mij?
Is Arch Linux geschikt voor iedereen, m.a.w. zou iedereen die Linux wilt draaien Arch Linux als OS moeten kiezen? Om heel eerlijk te zijn hangt dit geheel van je eigen wensen af. Wil je zelf kiezen (zelf de controle) of vind je het niet erg dat ervoor jou (het meeste) is uitgezocht?

Arch Linux blijft natuurlijk wel een beetje bleeding-edge. Hou er rekening mee dat je met regelmaat config-files zult moeten aanpassen omdat pakketten soms van locatie veranderen, of er instellingen erbij of weggehaald worden. Arch Linux is nu eenmaal een rolling-distro. Dat wil zeggen dat pakketten worden geŁpdatet als er nieuwere versies beschikbaar zijn, of pakketten afvallen die niet meer voldoen aan de 'standaard'. ;)

Om een beetje op mijn eigen situatie terug te komen: Arch Linux draait als Desktop-OS. Op mijn NAS draai ik daarentegen de laatst beschikbare Ubuntu Server LTS versie. Je wilt op een NAS nou eenmaal geen gedoe met config-files, etc. Je wilt dat het 24u/7 dagen in de week, correct zijn werk doet. :)


Nou dit was voorlopig mijn (allereerste) blogpost. Ik zou deze blog willen gebruiken voor het posten van mijn eigen Linux ervaringen, maar ook andere (IT-)onderwerpen zou ik wel willen belichten. Hoe en wat, .. dat laat ik even aan de toekomst over.. ;)
Mocht er trouwens 'behoefte' zijn aan meer informatie over Arch Linux of misschien een (installatie) tutorial dan hoor ik dit graag! :)

P.S. Bedankt voor het lezen! Laat mij graag even weten wat je vindt van Arch Linux en natuurlijk van deze (allereerste) blogpost!

Links
Arch Linux Website - Downloaden van Arch Linux, etc.
Arch Linux Wiki - Leest dit eerst door voordat je aan Arch Linux begint
DeviantArt Gallery - Desktop Screenshots van mijn huidig desktop en van andere Linux-gebruikers zijn hier o.a. te vinden.

Volgende: Arch Linux - De Installatie 01-'13 Arch Linux - De Installatie

Reacties


Door Tweakers user Stevie-P, donderdag 24 januari 2013 21:04

Leuk om eens wat te lezen over Arch Linux! Voorlopig blijf ik nog bij de LTS van Ubuntu hangen. Mogelijk switch ik eens als ik een vakantie niets te doen heb :)
Ik kwam nog een paar kleine dingetjes tegen die je kan verbeteren; een paar dt foutjes, 2x'op in het begin' en de DeviantArt link is kaduuk.

Door Tweakers user beta990, donderdag 24 januari 2013 21:14

Stevie-P schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 21:04:
Leuk om eens wat te lezen over Arch Linux! Voorlopig blijf ik nog bij de LTS van Ubuntu hangen. Mogelijk switch ik eens als ik een vakantie niets te doen heb :)
Ik kwam nog een paar kleine dingetjes tegen die je kan verbeteren; een paar dt foutjes, 2x'op in het begin' en de DeviantArt link is kaduuk.
Mijn spelling is nog not helemaal op niveau. ;(
De DeviantArt link is inmiddels gefixed. :)
Bedankt voor de verbeteringen! ;)

[Reactie gewijzigd op donderdag 24 januari 2013 21:14]


Door Tweakers user bdalenoord, donderdag 24 januari 2013 21:24

Leuke post, jammer dat het stukje 'Om een beetje op mijn eigen situatie...' maar 3 regels beslaat en je niet verder in gaat op welke DM, WM, DE en dergelijke belangrijke dingen je gebruikt... Hier een openboxer, wat gebruik jij?

Door Tweakers user beta990, donderdag 24 januari 2013 21:32

bdalenoord schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 21:24:
Leuke post, jammer dat het stukje 'Om een beetje op mijn eigen situatie...' maar 3 regels beslaat en je niet verder in gaat op welke DM, WM, DE en dergelijke belangrijke dingen je gebruikt... Hier een openboxer, wat gebruik jij?
Bedankt voor je input. :)
Ik wilde eerst even afwachten. Zelf wil ik namelijk nog een post maken over de installatie van Arch Linux, hier zal ik dan ook mijn keuzes bij zetten. ;)
Om alvast een aantal onderdelen te noemen: KDE (Smaragd en QtCurve voor de verbetering van thema's). Verder gebruik ik Arch Linux in UEFI-mode (rEFInd).
In de loop der jaren ben ik van GNOME > XFCE > KDE gegaan. ;)

Openbox lijkt me erg interessant, maar voor een desktop lijkt het me wel een (te) eenvoudige omgeving. :P

[Reactie gewijzigd op donderdag 24 januari 2013 21:34]


Door Tweakers user Proto, donderdag 24 januari 2013 21:55

Arch is awesome. Gebruik het hier op m'n laptop icm Awesome (tiling WM), perfecte werkomgeving voor me (informaticastudie). Ik gebruik alleen lieven packer dan yaourt, is meer... euh... pacmanish :P - maar om maar even aan te geven dat er meer opties dan alleen yaourt zijn om de AUR te benaderen. Meh dammit, er overheen gelezen dat je het zelf ook al aangaf :+

[Reactie gewijzigd op donderdag 24 januari 2013 22:01]


Door Tweakers user sfranken, vrijdag 25 januari 2013 04:22

Debian was niet een van de eerste. Dat was SLS linux (Later Slackware, die nog steeds beschikbaar is). Je hebt wel gelijk dat Debian veel "kinderen" heeft.

Hier in een plaatje: (pas op: ERG groot)

http://upload.wikimedia.o...Linux_Distro_Timeline.png

Door Tweakers user i-chat, vrijdag 25 januari 2013 08:01

sfranken schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 04:22:
Debian was niet een van de eerste. Dat was SLS linux (Later Slackware, die nog steeds beschikbaar is). Je hebt wel gelijk dat Debian veel "kinderen" heeft.

Hier in een plaatje: (pas op: ERG groot)

http://upload.wikimedia.o...Linux_Distro_Timeline.png
uit die bron valt betrekkelijk weinig op te maken en bovendien spreekt hij je tegen, debian is namelijk ouder dan suse, redhat en gentoo ... laat staan mandrake en overige afgeleiden, kortom 1 van de (2) eersten

Door Tweakers user MaffeMaarten, vrijdag 25 januari 2013 09:28

Mooie post, benieuwd of er ook post komen met welke keuzes jij gemaakt hebt om je systeem in te richten en dan mooi onderbouwd!

Ik ben zelf met knoppix 2.7 begonnen, eerst alleen live, later toch met een dual boot, en daarna inderdaad de ubuntu-achtige (mint, xubuntu). verder heb ik alles wel eventjes geprobeert, het ene met wat meer succes dan het andere, fedora, suse. Kom altijd weer uit op ubuntu/mint.

Ik ben altijd een beetje bang dat ik er zo lang mee bezig ben dat ik het niet meer leuk vind als ik met Arch begin. Maar misschien dat jouw teakblog me kan overtuigen. :-)

Door Tweakers user himlims_, vrijdag 25 januari 2013 10:47

zal ḿ binnenkort nog eens proberen

Voorheen trouw opensuse gebruiker, maar later naar ubuntu geswitched. En eigenlijk altijd bij gebleven.

Zo nu en dan vreemd gegaan met arch of gentoo, maar kom snel terug bij debian-flavor systeem.

Weet eigenlijk niet meer waarom ik arch verwijderd heb.

Hoe draait steam op arch?

Door Tweakers user Skoezie, vrijdag 25 januari 2013 12:57

Paar jaar geleden al eens aan de gang geweest met Arch en het geen wat mij vooral 'stoort' is de installatie. Ben als IT'er zeker niet onbekend op linux gebied en ben ook niet vies van wat tikwerk, maar de tijd en het uitzoekwerk wat er in gaat zitten om alles in 1e instantie te installeren vind ik wat jammer. Wat is er mis met een installer waarbij je alsnog kunt selecteren wat je wilt? Het hoeft geen 4x next en finish installer te worden zoals bij Ubuntu etc, maar een gebruiker opzadelen met enkel een prompt is ook wat aan de magere kant naar mijn idee.

Desondanks wakkert deze blog het vuur wel weer aan om Arch weer eens te installeren. Vooral om te kijken of ik nog steeds op dezelfde manier tegen de installer aankijk, of dat ik mijn mening hierover bij moet stellen. Ben dan ook benieuwd naar de opties die je gebruikt om Arch te installeren.

Door Tweakers user sfranken, zaterdag 26 januari 2013 02:29

i-chat schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 08:01:
[...]


uit die bron valt betrekkelijk weinig op te maken en bovendien spreekt hij je tegen, debian is namelijk ouder dan suse, redhat en gentoo ... laat staan mandrake en overige afgeleiden, kortom 1 van de (2) eersten
Uhm.. even goed lezen? Debian is inderdaad ouder dan SUSE en redhat maar niet ouder dan SLS linux, zoals in mijn reactie ook stond.

Door Tweakers user Skoezie, zaterdag 26 januari 2013 22:33

Installatie script gevonden. Deze week eens testen.

Door Tweakers user ik.ben.iemand., zondag 27 januari 2013 17:04

✔ Kan Arch Linux installeren

(Die gaat op mn CV :P )

Door Tweakers user beta990, maandag 28 januari 2013 12:23

Proto schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 21:55:
Arch is awesome. Gebruik het hier op m'n laptop icm Awesome (tiling WM), perfecte werkomgeving voor me (informaticastudie). Ik gebruik alleen lieven packer dan yaourt, is meer... euh... pacmanish :P - maar om maar even aan te geven dat er meer opties dan alleen yaourt zijn om de AUR te benaderen. Meh dammit, er overheen gelezen dat je het zelf ook al aangaf :+
Klopt, packer is ook een veel gebruikt alternatief. Toch schijnen de meeste developers een voorkeur te hebben voor Yaourt.

Door Tweakers user beta990, maandag 28 januari 2013 12:24

Ik heb dit nog niet getest. Binnenkort zal ik een installatie-tutorial online zetten, dan kun je dit eventueel zelf proberen. :)

Door Tweakers user beta990, maandag 28 januari 2013 12:25

Skoezie schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 22:33:
Installatie script gevonden. Deze week eens testen.
Dit werkt alleen na de Arch installatie, desondanks toch wel een handig script. :)
(Je zult dus de basis voor dit script moeten installeren)

Door Tweakers user beta990, maandag 28 januari 2013 12:26

ik.ben.iemand. schreef op zondag 27 januari 2013 @ 17:04:
✔ Kan Arch Linux installeren

(Die gaat op mn CV :P )
Het is geen rocket-science. :P
Maar je leert wel ontzettend veel over Linux, ondanks dat ik veel Ubuntu gedraaid heb, kan ik me nu pas een beetje een Linux-kenner noemen. :)

Door Tweakers user Unia, zaterdag 16 februari 2013 21:09

"De pakket-manager (pacman) biedt dan standaard ook niet de mogelijk om deze repository te gebruiken. In plaats daarvan moet er een aparte pacman-wrapper gebruikt worden: Yaourt. Yaourt is dus eigenlijk een uitbreiding om pacman heen. "

Yaourt (of een andere wrapper) hoeft helemaal niet gebruikt te worden: er is ook makepkg. Yaourt (en de andere pacman wrapper met AUR ondersteuning) zijn simpelweg ook een wrapper voor makepkg.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 16 februari 2013 21:10]


Door Tweakers user beta990, dinsdag 26 februari 2013 20:46

Unia schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 21:09:
Yaourt (of een andere wrapper) hoeft helemaal niet gebruikt te worden: er is ook makepkg. Yaourt (en de andere pacman wrapper met AUR ondersteuning) zijn simpelweg ook een wrapper voor makepkg.
Klopt helemaal. :)

Het enige is dat Yaourt/packer, etc. je ook in een keer toegang geven tot het AUR-kanaal d.m.v. yaourt -S *pakket-naam*. Zo lijkt het erg veel op pacman -S *pakket-naam*.

Ook kan Yaourt gebruikt worden als 'vervanger' voor Pacman. (Altans in theorie :P)

Door Tweakers user markwiering, dinsdag 30 juli 2013 00:39

Ik heb net een lange reactie geplaatst, maar ik zie hem hier niet staan. Hoe kan dat? :?

Reageren is niet meer mogelijk